Avgifter och taxor
På den här sidan kan du läsa om vad som gäller kring avgifter och taxor vid tillståndsansökningar, tillsyn och kontroller som kommunen gör.
Det här debiteras du för
Tillstånd, tillsyn och kontroll finansieras till stor del av avgifter. Den som får tillsyn är också den som betalar för tillsynen. Avgiftens storlek regleras av lagar och förordningar samt den taxa som kommunfullmäktige fastställt.
Vi tar betalt för all tid som går åt till att handlägga ett ärende. Tiden för ett tillsynsbesök, förberedelser, restid, efterarbete och tid för att skriva beslut eller kontrollrapport. Ärenden där nödvändiga uppgifter saknas och behöver kompletteras tar längre tid och kommer att kosta mer.
Här hittar du de olika delar som kan räknas in i den sammanlagda tiden som vi kommer att debitera för. Det är exempel på vilka moment/delar som kan förekomma i ett ärende, och alla moment kanske inte är aktuella i ditt ärende.
Förarbete
Inläsning av verksamhet, framtagande av checklista, kontrollera gällande lagstiftning, speciallagstiftning och/eller operativa mål samt bokning av tillsynsbesök.
Inspektion/revision
Den tid kontrollen tar. Kontrollen kan vara på plats, skrivbordskontroll eller göras digitalt.
Restid
Den tid det tar att resa fram och tillbaka vid ett tillsynsbesök. I vissa ärenden ingår restid medan det i andra ärenden faktureras utifrån nedlagd tid eller schablon (1 timme). Se respektive taxa vad som gäller.
Granskning
Kontroll av till exempel bilder, kartor, dokument, lagstiftning eller märkning.
Samtal, e-post
Samtal eller e-post med verksamheten, kollegor eller myndigheter.
Samsyn
Diskussion om kontrollen, lagstiftning med kollega/chef/annan myndighet.
Efterfråga kompletteringar
Dokument som saknas för att kunna göra en bedömning, ställa frågor.
Beslut
Allt arbete som krävs för att ta fram ett beslut, delegationsbeslut, tjänsteskrivelse.
Efterarbete
Granskning av dokument, samsyn, skriva rapport, skriva beslut, göra bedömningar, rapportering till andra myndigheter.
Handläggning
Handläggningstid som utförs där inte övriga moment passar. Till exempel yttranden till grannar, myndigheter, verksamheter eller viss form av rådgivning i pågående ärenden.
Fasta avgifter för vissa ärendetyper
För de flesta ärenden gällande små avlopp, värmepumpar med flera finns fasta avgifter för respektive ärende. Mer information om kostnad för dessa ärenden finns att ta del av i taxan för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område. Vid frågor om vilken avgift som gäller för just ditt ärende är du välkommen att kontakta oss.
För dig som har årsavgift
Den fasta årliga avgiften beror på hur mycket tillsynstid som fastställts för din verksamhet. Tillsynstiden beror på vilken eller vilka klassningskoder verksamheten har utifrån miljöprövningsförordningen och de risker verksamheten bedöms innebära för människors hälsa och miljön. Mer utförlig information om hur avgiften räknas fram finns i taxan för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område. I den fasta årsavgiften ingår den tid som miljöinspektören lägger ned på planerade inspektioner – förberedelser, restid, skriva kontrollrapport och beslut med mera, samt granska rapporter och andra redovisningar.
Extra tillsynsavgift
Om det krävs tillsyn utöver den som ingår i den fasta årliga avgiften tar kommunen ut en avgift för nedlagd tid utifrån fastställd timavgift. Exempel på när extra tillsynsavgift kan bli aktuell är om verksamheten inte följer villkoren i beslut eller att miljöenheten får befogade klagomål på verksamheten.
Så här kan du påverka din kostnad
- Håll dig uppdaterad och följ de lagar och riktlinjer som gäller din verksamhet
- Lämna in fullständiga uppgifter och de handlingar vi efterfrågar
- Var förberedd inför förbokade inspektioner/kontroller
- Vid konstaterade brister vidta åtgärder inom den satta tiden
- För livsmedelsverksamheter kan man få lägre kontrollfrekvens om man är certifierad
- En livsmedelsverksamhet kan efter två godkända kontroller utan avvikelse få sänkt kontrollfrekvens.
Så här gör du om du vill överklaga ett beslut om avgift
Om du vill överklaga ett beslut eller delar av det, ska du skriva till oss. Det måste du göra inom 3 veckor från det datum då du fick del av beslutet. Din överklagan ska vara skriftlig och det ska framgå vilken ändring du vill ha. Beskriv följande:
- Vilket beslut vill du överklaga vill överklaga genom att ange beslutets rubrik, beslutsdatum, diarienummer och vad beslutet gäller
- Ange beslutets ärendenummer (du hittar det här högst upp till höger i beslutet)
- Förklara varför du tycker att beslutet är fel
- Beskriva hur du tycker att beslutet ska ändras
- Skicka med sådant som du tycker är viktigt för att beslutet ska bli rätt
- Skicka med en fullmakt om du anlitar ett ombud
- Ange dina kontaktuppgifter: namn, adress och telefonnummer och eventuellt med e-postadress
Överklagandet ska lämnas eller skickas in, se kontaktuppgifter.
Det måste ha kommit in senast tre veckor från den dag då du fick beslutet.
Om ditt överklagande kommit in i rätt tid kommer det att skickas vidare till rätt instans, om inte nämnden själv ändrar beslutet på det sätt du vill.
Har du frågor? Kontakta handläggaren som står på beslut.
Taxor och avgifter
Här hittar du information om gällande taxor och avgifter som kommunen tar ut för att hantera ditt ärende.
Miljö och bygg
Telefon:
E-post:
Besöksadress
Öppettider
Måndag-torsdag kl. 10.00-12.00 och kl. 13.30-16.00
Fredagar kl. 10.00-12.00
Räddningstjänsten
Telefon:
Besöksadress
Öppettider
Måndag-fredag kl. 8.00-16.00
Trafikenheten
E-post: