COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Hantering av brandfarliga och explosiva varor regleras i Lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor.
På webbsidan Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) hittar du alla regler för hantering av brandfarlig och explosiva varor i föreskrifter och handböcker. Bland annat går det att hitta information om gasol i skolor, restaurang och hemmiljö, skåp för förvaring och fyrverkeriförsäljning.
Ansök om tillstånd senast tre månader innan du ska börja hantera brandfarliga och explosiva varor. Det är också viktigt att du ansöker om tillstånd i god tid innan giltigt tillstånd går ut.
Ansökan och anmälan
Ansökan om tillstånd för brandfarliga varor
Ansökan om tillstånd för explosiv vara
1 augusti 2021 träder ändringar i lagen och förordningen om brandfarliga och explosiva varor i kraft. Syftet med ändringarna är att försvåra och begränsa illegal hantering av explosiva varor.
De nya reglerna består av flera ändringar i lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (LBE) med tyngdpunkt på ökade krav att kontrollera och lämplighetspröva personer som har tillgång till explosiva varor i tillståndspliktiga verksamheter eller har inflytande över sådana verksamheter. Som en följd av detta införs även flera ändringar i förordningen (2010:1075) om brandfarliga och explosiva varor (FBE).
Krav på anmälan, prövning och godkännande av deltagare och föreståndare
En av de större ändringarna i LBE är kravet att tillståndspliktiga verksamheter ska anmäla personer som får delta i verksamhet med hantering, överföring, import eller export av explosiva varor till tillståndsmyndigheten (9 a § LBE). De anmälda personerna ska därefter prövas med avseende på lämplighet att arbeta med explosiva varor och godkännas av tillståndsmyndigheten. Godkännandet är en förutsättning för att personerna ska få delta i verksamheten.
Sex månaders övergångstid för anmälan och prövning av deltagare i verksamheter som har gällande tillstånd
Från 1 augusti 2021 när lagen träder i kraft gäller en sex månaders övergångsperiod. Under den perioden ska alla deltagare och föreståndare i verksamheter som har gällande tillstånd anmälas, prövas och godkännas. Senast 1 februari 2022 måste alla deltagare och föreståndare vara godkända för att få fortsätta arbeta med explosiva varor.
Vilka omfattas av anmälningsplikten?
Alla verksamheter som har tillstånd till hantering, överföring, import eller export av explosiva varor omfattas av anmälningsplikten med explosiva varor av begärlighetsgrad A, mycket stöldbegärliga, eller B, stöldbegärliga, enligt MSB:s föreskrifter om hantering av explosiva varor MSBFS 2019:1, ska anmäla föreståndare och personer som deltar i verksamheten (deltagare).
Exempel på sådana verksamheter är de som hanterar sprängmedel, krut, ammunition eller pyrotekniska artiklar av ovan nämna begärlighetsgrader. Även de som hanterar stenspräckare omfattas eftersom tändarna till dessa betraktas som stöldbegärliga och tillhör begärlighetsgrad B.
Verksamheter som har tillstånd enbart för explosiva varor av begärlighetsgrad C, exempelvis fyrverkerier som får säljas till allmänheten eller krockkuddar och annan fordonspyroteknik, behöver endast anmäla föreståndare.
Behöver tidigare godkända föreståndare genomgå ny prövning?
Föreståndare som godkänts i ett tidigare beslut ska prövas på nytt med anledning av det nya kravet på inhämtande av yttrande gällande lämplighet från Polismyndigheten.
Definition av deltagare, personer som deltar i verksamheten
MSB:s tolkning är att de personer som medverkar i verksamheten med de explosiva varorna är definitionen av deltagare. Det betyder att exempelvis städare, administratörer eller väktare inte tillhör den kategorin.
Måste samtliga deltagare vara godkända?
Deltagare i verksamhet som omfattas av kravet och samtliga föreståndare måste vara godkända senast 1 februari 2022. Godkännandet är en förutsättning för att personerna ska få arbeta med explosiva varor. Lagen ger ingen möjlighet till undantag från detta krav.
Ansökan om nytt tillstånd efter 1 augusti 2021
Vid ansökan om nytt tillstånd efter 1 augusti 2021 ska de vanliga ansökningshandlingarna skickas in och uppgifter om följande personer ska vara bifogade i ansökan:
Ny anmälan av samtliga personer ska göras varje gång nytt tillstånd söks. Vid ansökan om mindre ändringar av tillståndet som inte innebär några förändringar av personalstyrkan behöver inte någon anmälan av personer göras.
Prövning av personer med betydande inflytande över verksamheten
När den som söker tillstånd är en juridisk person ska en lämplighetsprövning göras av personer med betydande inflytande över verksamheten. Exempel på vilka dessa personer kan vara är:
Prövningen av dessa personer är en del av tillståndsprövningen och gäller därför alla tillståndspliktiga verksamheter, även de som kan undantas från kravet på anmälan av deltagare. Kravet att inhämta yttrande gällande lämplighet från Polismyndigheten gäller även för dessa personer. Personer med betydande inflytande över verksamheten ska inte godkännas av tillståndsmyndigheten men prövningen av dem blir en del av bedömningsgrunden för tillståndet i sin helhet. Om någon av dessa personer skulle befinnas vara olämplig vad gäller exempelvis brottsbelastningen kan det påverka möjligheten att få tillståndet beviljat.
Om någon av föreståndare, deltagare eller personer med betydande inflytande i verksamheten byts ut
Om någon av de ovannämnda personerna byts ut eller nya tillkommer i verksamheten ska detta snarast anmälas till tillståndsmyndigheten.
Viktigt att söka nytt tillstånd i god tid
En verksamhet som ansöker om nytt tillstånd får fortsätta sin verksamhet enligt det gamla tillståndet under handläggningstiden endast om ansökan lämnats in till tillståndsmyndigheten senast fyra veckor innan det gamla tillståndet löper ut. Det är därför mycket viktigt att den som önskar få ett nytt tillstånd lämnar in sin ansökan om detta i god tid för att undvika risken att tvingas stoppa verksamheten i väntan på nytt tillstånd. Tillståndsmyndigheten kommer inte att som idag kunna lämna medgivande att fortsätta driften under handläggningstiden när ansökan om nytt tillstånd lämnats in då mindre än fyra veckor återstår av giltighetstiden för det gamla.
Giltighetstid för tillstånd
Giltighetstiden för tillstånd som beslutas av en kommun får gälla i högst tre år.
Kontakt
Räddningstjänsten
Öppettider: Måndag-fredag 08.00-16.00
Telefon: 016-710 74 00
Faxnummer: 016-14 50 45
E-post: raddningstjansten@eskilstuna.se
Eskilstuna direkt
Telefontid: måndag-torsdag 08.00-16.30, fredag 08.00-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: info@eskilstuna.se
Besöksadress
Värjan, Alva Myrdals gata 5, Eskilstuna
Kvarnen, Storgatan 26, Torshälla
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar