COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Här hittar du uppgifter om hur vi debiterar ett automatlarm som kopplas direkt till SOS Alarm och därefter direkt till räddningstjänsten.
Automatlarmsanläggningar betalar idag två avgifter för sin anläggning.
Sedan januari 2016 fakturerar varje organisation för sin del separat.
Taxorna gäller externa tjänster, exempelvis personal, fordon, material, tillstånd och tillsyn.
Årsavgiften som anläggningsägaren betalar grundar sig på det beräknade administrativa arbetet som räddningstjänsten behöver lägga ner på anläggningens automatlarm under året.
Den består av två delar - grundavgift och objektspecifik avgift. Avgifterna indexregleras varje år.
Grundavgiften är en avgift för anslutning till räddningstjänsten och innehåller:
Det år du ansluter din anläggning för första gången ser fakturan annorlunda ut eftersom nyanslutningen medför tillägg till det administrativa arbetet som täcks av grundavgiften.
I årsavgiften för en ny anläggning ingår uppstartsavgift för ny anläggning, det vill säga grundavgift plus 4 timmar, i stället för grundavgift, förutom den objektspecifika avgiften. En ny anläggning faktureras med årsavgift första året, oavsett när på året man ansluter sig.
Beroende på objektstyp och anläggningsstorlek varierar den arbetsinsats som räddningstjänsten behöver för att klara sitt åtagande enligt avtal. Den rörliga delen omfattar kostnader för beredskap, utbildning, orientering och kännedom om objektet, lagring och hantering av objektsinformation, larmskisser och insatskartor (från anläggningsägaren) samt uppföljning av teknik med mera.
Avgiften som är faktorbaserad och regleras av anläggningens storlek och omfattning, ska täcka det merarbete som automatlarmsanläggningen för med sig för räddningstjänsten.
Klassificeringen av anläggningen beror på vilken typ av verksamhet som bedrivs och/eller vilka krav som angetts i bygglovshandlingarna – detta görs för varje enskilt objekt när vi skriver avtal.
|
Risk och skyddsobjekt: | Timmar: | Objektspecifik avgift |
---|---|---|
Nivå hög: N4 | 8 | = 8 timmar + x antal utgångar/undercentraler |
Nivå medel: N3 | 4 | = 4 timmar + x antal utgångar/undercentraler |
Nivå låg: N2 | 3 | = 3 timmar + x antal utgångar/undercentraler |
Enkla objekt: N1 | 1,5 | 1,5 timmar + x antal utgångar/undercentraler |
Med obefogat larm menas ett larm som enligt räddningsledarens bedömning inte orsakats av brand eller annat nödläge.
När ett sådant larm inträffat tas en avgift ut och den ska täcka utgifterna som räddningstjänsten drabbas av vid obefogade utryckningar. Avgiften blir dubbelt så hög om det kommer flera liknande fellarm till samma anläggning och sektion med samma typ av fel inom 24 timmar.
Kontakt
Räddningstjänsten
Öppettider: Måndag-fredag 08.00-16.00
Telefon: 016-710 74 00
Faxnummer: 016-14 50 45
E-post: raddningstjansten@eskilstuna.se
Eskilstuna direkt
Telefontid: måndag-torsdag 08.00-16.30, fredag 08.00-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: info@eskilstuna.se
Besöksadress
Värjan, Alva Myrdals gata 5, Eskilstuna
Kvarnen, Storgatan 26, Torshälla
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar