Kontroll av försäljning av receptfria läkemedel
I Eskilstuna är det samhällsbyggnadsförvaltningen som kontrollerar att reglerna för försäljning av receptfria läkemedel i butiker följs.
Anmälan
För att få sälja receptfria läkemedel måste du först göra en anmälan till Läkemedelsverket. Vid förändringar i verksamheten, till exempel ändrade kontaktuppgifter, ska en ändringsanmälan göras till Läkemedelsverket. Det gäller även om du vill sluta sälja läkemedel.
Egenkontroll
Innan du kan påbörja försäljningen ska du skriva ett egenkontrollprogram. Egenkontrollprogrammet ska innehålla skriftliga instruktioner som på ett tydligt sätt beskriver hur läkemedlen ska hanteras och säljas i din butik.
Vilka läkemedel får säljas i butik?
Läkemedelsverket beslutar om vilka läkemedel som får säljas i butik. Läkemedlen ska köpas in från en leverantör som har partihandelstillstånd för läkemedel. Det är inte tillåtet att köpa läkemedel på ett apotek eller i en annan butik och sälja dessa vidare. Läkemedlen ska ha svensk märkning och vara godkända för försäljning utanför apotek.
Den som köper receptfria läkemedel i butik måste vara över 18 år.
Vem får sälja läkemedel?
Det krävs ingen farmaceutisk utbildning för att få sälja de utvalda receptfria läkemedlen. Försäljaren ska däremot kunna upplysa konsumenter om var de kan få rådgivning om läkemedlen.
Kontroll av försäljning av receptfria läkemedel
I Eskilstuna är det samhällsbyggnadsförvaltningen som kontrollerar att reglerna för försäljning av receptfria läkemedel i butiker följs. Om vi upptäcker allvarliga eller upprepade brister vid kontrollen meddelas Läkemedelsverket som sedan driver ärendet vidare. Det vi kontrollerar är bland annat exponering och hållbarhet.
Så hanterar du läkemedel i butik
För att säkerställa en trygg försäljning av läkemedel måste det vara tydligt för kunden vilka produkter som är läkemedel. Dessutom ska läkemedel förvaras på ett sätt som förhindrar att obehöriga, särskilt minderåriga, kommer åt dem.
Viktiga regler för förvaring och säkerhet
- Läkemedel ska förvaras inlåsta eller under direkt uppsikt av personalen.
- Butikspersonalen ska alltid kunna förhindra att någon öppnar, förstör eller stjäl en läkemedelsförpackning.
- Det ska vara tydligt för kunderna vilka produkter som är läkemedel.
Så länge ska läkemedel hålla vid försäljning
För att säkerställa att läkemedel kan användas under hela sin förväntade användningstid måste de ha en tillräckligt lång hållbarhet vid försäljning.
Minsta hållbarhetstid vid försäljning
Det kan vara svårt att bedöma hur länge en konsument kommer att använda ett läkemedel. Därför bör det finnas en tydlig instruktion om den minsta kvarvarande hållbarhetstiden vid försäljning, så att personalen vet vad som gäller.
Läkemedelsverket rekommenderar att läkemedel vid försäljning har minst tre månaders hållbarhet, men helst sex månader, för att garantera kvalitet och säkerhet
Kommunen tar ut en avgift för kontrollen. Här kan du läsa mer om taxor och avgifter för kontroller
Här hittar du information, om de avgifter kommunen tar ut för verksamheter, som omfattas av miljöbalken, livsmedelslagen och strålskyddslagen.
Miljö och bygg
Telefon:
E-post:
Besöksadress
Öppettider
Måndag-torsdag kl. 10.00-12.00 och kl. 13.30-16.00
Fredagar kl. 10.00-12.00