Kontroll av livsmedelsverksamhet
I Eskilstuna är det samhällsbyggnadsförvaltningen som kontrollerar att livsmedelsverksamheter följer lagen, för att säkerställa säker mat för konsumenterna.
Kontroll/tillsynsbesök
Kontrollerna utförs av en inspektör från kommunen. Kontrollerna är oftast oanmälda. Hur många kontroller som görs beror på vilka livsmedel som hanteras och hur stor verksamheten är.
Efter kontrollen skrivs en kontrollrapport. Kontrollrapporten är en allmän handling som kan begäras ut av vem som helst. Kommunen tar ut en avgift för kontrollen. Om inspektören upptäcker att lagstiftningen inte följs måste felen åtgärdas.
Anläggningar och verksamheter som kontrolleras är bland annat:
- livsmedelsindustrier
- butiker
- restauranger
- torg- och gatuhandel
- vattenverk
Vad innebär kontrollen?
- Inspektörer besöker verksamheter som hanterar livsmedel
- Kontroller är oftast oanmälda
- Antal kontroller beror på verksamhetens storlek och typ
- Kontrollerna fokuserar bland annat på hygien, märkning, temperaturer och äkthet. Med äkthet menas att en restaurang inte luras, utan verkligen serverar parmesan om det står det på menyn, och inte någon annan ost.
- En rapport skrivs efter varje kontroll
- Verksamheten betalar en avgift för kontrollen
Avgifter
Här hittar du information, om de avgifter kommunen tar ut för verksamheter, som omfattas av miljöbalken, livsmedelslagen och strålskyddslagen.
Vad händer om brister upptäcks?
Om inspektören hittar brister (avvikelser) sker följande:
- De brister som hittats tar inspektören upp och går igenom under kontrolltillfället
- Verksamheten får en kontrollrapport där bristerna beskrivs, och de får även en möjlighet att yttra sig om innehållet i kontrollrapporten.
- I de flesta fall kommer ett beslut om åtgärd att skrivas när yttrandetiden gått ut och verksamheten inte inkommit med något (eller om ett yttrande inte påverkar bedömningen av att det finns en avvikelse).
- Beslutet följs upp vid en extra kontroll
- Har avvikelserna inte åtgärdats då, trots beslutet, kan ett nytt beslut om vite skrivas.
- I allvarliga fall kan ett förbud ges på plats under första ordinarie kontrollen.
Ärendet avslutas först när avvikelserna är åtgärdade
Viktiga begrepp
- Avvikelse: Något som inte följer livsmedelsreglerna
- Kontroll som ursprungligen inte var planerad: Ett extra kontrollbesök som sker utöver den ordinarie kontrollen, till exempel vid uppföljning av avvikelser
- Föreläggande: Beslut om att verksamheten måste åtgärda brister
- Vite: Böter som kan utdömas om brister inte åtgärdas
Allvarliga åtgärder
I särskilt allvarliga fall kan kommunen:
- Förbjuda verksamheten att fortsätta
- Beslagta och förstöra livsmedel som är farliga eller felaktigt märkta
Alla livsmedelsverksamheter som registreras klassas in enligt en nationell riskklassningsmodell. Klassningen genererar ett antal besök per fem år som verksamheten ska få.
Verksamheterna riskklassas enligt följande uppgifter:
- huvudsaklig inriktning
- aktiviteter med kontrollbehov
- produktgrupper kopplade till särskilda regler
- verksamhetens omfattning
Uppgifterna hämtar vi in från verksamheterna antingen vid registrering eller vid det första besöket på anläggningen.
Utifrån uppgifterna om inriktning, aktiviteter och eventuella produktgrupper samt verksamhetens omfattning beräknas verksamhetens kontrollbehov, och en kontrollfrekvens per fem år tas fram.
I de fall en verksamhet får en orimlig kontrollfrekvens finns en möjlighet till justering av kontrollfrekvensen.
Vid god efterlevnad av lagstiftningen kan kontrollfrekvensen sänkas, genom så kallad reduktion, i ett steg. Vid innehav av giltigt certifikat för en tredjepartsstandard, som Livsmedelsverket har granskat och tagit upp i en förteckning, kan kontrollfrekvensen sänkas, reduceras, i ytterligare ett steg.
För mer information om riskklassningsmodellen
- Restauranger är skyldiga att informera gäster om allergener i maten.
- Informationen kan ges muntligt eller skriftligt.
- Personal måste veta vad maten innehåller.
- Gäster ska veta hur de kan få information om allergener.
Allergener är ämnen i mat som kan orsaka allergiska reaktioner. Vanliga exempel är mjölk, ägg, fisk, nötter och vete.
Restauranger måste kunna ge information om maträtter innehåller någon eller några av följande allergener:
- spannmål som innehåller gluten
- jordnötter
- nötter (mandel, hasselnöt, valnöt, cashewnöt, pekannöt, paranöt, pistaschmandel, macadamianöt)
- mjölk (laktos och mjölkprotein)
- kräftdjur
- blötdjur
- fisk
- ägg (även lysozym som kan benämnas som konserveringsmedel E1105)
- sojabönor
- selleri
- senap
- sesamfrö
- svaveldioxid och sulfit
- lupin
Om du misstänker att ett förpackat livsmedel är felmärkt eller om en reaktion skett som kan bero på felaktig märkning av ett livsmedel eller skolmat, ska du agera snabbt.
- Sök vård vid behov – Om du har fått en allergisk reaktion, kontakta sjukvården.
- Kontakta kommunen – Vänd dig i första hand till Eskilstuna kommuns samhällsbyggnadsförvaltning.
- Livsmedelsverket kan analysera – Sjukvården kan vid behov ta kontakt med Livsmedelsverket för att analysera om ej angivna allergener finns i det misstänkta livsmedlet.
Miljö och bygg
Telefon:
E-post:
Besöksadress
Öppettider
Måndag-torsdag kl. 10.00-12.00 och kl. 13.30-16.00
Fredagar kl. 10.00-12.00