COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Anmälan
För att få sälja receptfria läkemedel måste du först göra en anmälan till Läkemedelsverket. Vid förändringar i verksamheten, till exempel ändrade kontaktuppgifter, ska en ändringsanmälan göras till Läkemedelsverket. Det gäller även om du vill sluta sälja läkemedel.
Egenkontroll
Innan du kan påbörja försäljningen ska du skriva ett egenkontrollprogram. Egenkontrollprogrammet ska innehålla skriftliga instruktioner som på ett tydligt sätt beskriver hur läkemedlen ska hanteras och säljas i din butik.
Vilka läkemedel får säljas i butik?
Läkemedelsverket beslutar om vilka läkemedel som får säljas i butik. Läkemedlen ska köpas in från en leverantör som har partihandelstillstånd för läkemedel. Det är inte tillåtet att köpa läkemedel på ett apotek eller i en annan butik och sälja dessa vidare. Läkemedlen ska ha svensk märkning och vara godkända för försäljning utanför apotek.
Den som köper receptfria läkemedel i butik måste vara över 18 år.
Vem får sälja läkemedel?
Det krävs ingen farmaceutisk utbildning för att få sälja de utvalda receptfria läkemedlen. Försäljaren ska däremot kunna upplysa konsumenter om var de kan få rådgivning om läkemedlen.
Kontroll av försäljning av läkemedel
I Eskilstuna är det samhällsbyggnadsförvaltningen som kontrollerar att reglerna för försäljning av receptfria läkemedel i butiker följs. Om vi upptäcker allvarliga eller upprepade brister vid kontrollen meddelas Läkemedelsverket som sedan driver ärendet vidare. Det vi kontrollerar är bland annat :
Läkemedel ska vid försäljningstillfället ha en så pass lång kvarvarande hållbarhetstid att utgångsdatum inte passeras under den förväntade användningstiden.
Den tid under vilken konsumenten förväntas använda läkemedlet kan vara svår att bedöma. Därför bör en minsta kvarvarande hållbarhetstid vid försäljning anges i en instruktion, så att personalen alltid vet vad som är acceptabelt. Läkemedelsverket anser att en sådan tid bör vara minst 3 månader, men gärna 6 månader, för att garantera kvalitet och säkerhet.
Det ska vara tydligt för kunden vilka produkter som är läkemedel. Läkemedel ska vara inlåsta eller under direkt uppsikt så att minderåriga inte kan komma åt dem. Butikspersonalen ska alltid kunna förhindra att någon öppnar, förstör eller stjäl en läkemedelsförpackning.
Kommunen tar ut en avgift för kontrollen. Här kan du läsa mer om taxor och avgifter för kontroller .
Kontakt
Eskilstuna direkt
Öppettider
Besökstid Eskilstuna
Måndag-torsdag 07.45-16.30
Fredag 07.45-16.00
Besökstid Torshälla
Måndag-fredag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
Lunchstängt 12.00-13.00
Telefontid
Måndag-fredag 07.30-17.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: info@eskilstuna.se
Miljö och bygg
Öppettider: Vardagar 10.00-12.00, 13.30-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: miljo@eskilstuna.se
Besöksadress: Alva Myrdalsgata 3D, Vakteln
Eskilstuna direkt
Telefontid: måndag-torsdag 08.00-16.30, fredag 08.00-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: info@eskilstuna.se
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar