COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
För att få sälja tobaksvaror till konsument och till andra handlare behöver du tillstånd. Du skickar in din ansökan till kommunen.
Innan du söker finns det saker som är bra att veta. Ta först reda på vilket typ av tillstånd du ska söka. För att handläggningen ska bli smidig och snabb är det viktigt att du bifogar rätt dokument och handlingar redan från början.
Det finns en checklista för att hålla koll på alla dokument och handlingar du behöver bifoga och planera för att det kan ta tid att beställa och få alla handlingar. Checklista för vad du behöver göra.
Lagen om tobak och liknande produkter ställer krav på dig som söker tobaksförsäljningstillstånd. Du måste visa att du är lämplig att sälja tobaksvaror. Lämplig betyder bland annat att du sköter din ekonomi och inte har ett brottsligt förflutet. Om du har tidigare skatteskulder eller har begått brott kan det vara svårare att få försäljningstillstånd.
När du ansöker om försäljningstillstånd ska du visa att du är ekonomiskt och personligt lämplig att få sälja tobaksvaror. Du kan också behöva visa att närstående, till exempel din sambo, maka eller make, är lämpliga.
Du som ansöker om försäljningstillstånd för en juridisk person, till exempel ett aktiebolag, behöver alla personer med betydande inflytande i bolaget vara lämpliga. Det kan till exempel gälla firmatecknare, delägare, ledamöter, aktieägare finansiärer, verkställande direktör och försäljningschef. Även närstående kanbehöva visa sin lämplighet.
Också personer med betydande inflytande över bolaget som söker
tillstånd som är folkbokförda/bosatta utomlands behöver visa sin
lämplighet.
Detaljhandelstillstånd gäller dig som vill sälja tobak direkt till konsumenter. Det här tillståndet är även för dig som vill sälja till konsumenter på internet.
Partihandelstillstånd gäller dig som vill sälja tobak till andra än konsumenter, till exempel butiker eller andra partihandlare. Du kan söka tillstånd som gäller tills vidare eller endast gäller under en begränsad tidsperiod.
Kommunen tar ut en avgift för prövningen av din tillståndsansökan.
Verksamheter med tillstånd betalar varje år också en tillsynsavgift.
När kommunen prövar din lämplighet att sälja tobaksvaror
kommer de hämta uppgifter om dig från Skatteverket,
Kronofogden och Polisen.
När kommunen prövar din ekonomiska lämplighet att sälja tobaksvaror kommer de hämta uppgifter om dig från Skatteverket och Kronofogden, Polisen och Tullverket.
Du har alltid rätt att bemöta uppgifter som kan vara negativa för din ansökan. Det kan till exempel vara om Skatteverket visar att du inte skött dina skatteinbetalningar eller om Polisen menar att du är olämplig på grund av tidigare brottslighet.
Från den tidpunkt då ansökan är komplett, det vill säga alla handlingar har lämnats in, är den beräknade handläggningstiden cirka fyra månader. Om du skickar in en ansökan som inte är komplett tar det längre tid.
När utredningen är klar är det räddnings- och tillståndsnämnden som
fattar beslutet att godkänna eller avvisa din ansökan. Nämnden
sammanträder en gång i månaden.
Du som redan har ett tobakstillstånd och behöver göra ändringar hittar blanketter i plusboxen.
Vem har ansvar för att kontrollera att tobakslagen följs?
Eskilstuna kommun och polisen.
Vad händer om jag inte har ett giltigt tillstånd för att sälja tobak?
Du får inte sälja tobak om du inte har ett giltigt tillstånd. Om du säljer tobak, utan tillstånd så blir det en polisanmälan om olovlig tobaksförsäljning.
Varför finns det krav på tillstånd för att sälja tobak?
För att reglera försäljningen och för att främja folkhälsan.
Robert Janeling, telefon 016-710 78 56, robert.janeling@eskilstuna.se
Robert Koivunen, telefon 016-710 52 97, robert.koivunen@eskilstuna.se
Anna Hed, telefon 016-710 55 22, anna.hed@eskilstuna.se
RELATERAD INFORMATION
Kontakt
Miljö och bygg
Öppettider: Vardagar 10.00-12.00, 13.30-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: miljo@eskilstuna.se
Besöksadress: Alva Myrdalsgata 3D, Vakteln
Eskilstuna direkt
Telefontid: måndag-torsdag 08.00-16.30, fredag 08.00-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: info@eskilstuna.se
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar