COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Use Google translate to translate the web page. Eskilstuna kommun takes no responsibility for the translations.
Vill du lyssna på innehållet på webben? Börja lyssna och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.
Här får du information om vad som gäller då du vill göra en ansökan om serveringstillstånd.
Blanketten gäller stadigvarande eller tillfälligt tillstånd till allmänheten eller slutet sällskap, pausservering, trafikservering, cateringtillstånd eller provsmakningstillstånd.
Blanketten gäller ändring i verksamhet, ägarbyte, ändring i bolaget eller serveringsansvariga. Taxa alkohollagen 2020
Handläggning av ansökan
Handläggare på miljökontoret utreder ansökan om serveringstillstånd och fattar beslut i ärenden när det gäller:
Beslut som miljö- och räddningstjänstnämnden inte delegerat till handläggare, utan fattar själva, gäller bifall eller avslag om stadigvarande serveringstillstånd, varning samt återkallelser utifrån misskötsamhet.
Ett serveringstillstånd kan gälla stadigvarande alkoholservering (året runt) eller för en begränsad tidsperiod eller enstaka tillfälle. Ett serveringstillstånd kan gälla för allmänheten eller för slutet sällskap.
När du som söker serveringstillstånd har lämnat in din ansökan till miljökontoret med alla handlingar som ska medföljas startar handläggningstiden om max 12 veckor. Om det inte behövs några kompletteringar kan handläggningstiden förkortas. Tiden är även beroende av när nästa nämnd infaller om det gäller ett ärende som handläggaren inte har egen delegation att fatta beslut i.
När du får ditt tillståndsbevis får du köpa in, förvara samt börja servera alkohol i lokalen som tillståndet gäller för. Du ska anmäla startdatum för alkoholserveringen till miljökontoret.
Miljö- och räddningstjänstnämnden fattar beslut med alkoholhandläggarens utredning som grund. Handläggaren måste ha utredningen klar 14 dagar innan nämnden sammanträder så att arbetsutskottet (AU) ska hinna gå igenom ärendet. Nämnden har sammanträde en gång i månaden. Ditt tillståndsbevis utfärdas när nämndprotokollet är justerat, vanligtvis fem arbetsdagar efter nämndsammanträdet.
om dessa tre punkter uppfylls samtidigt:
Undantagsreglerna gäller endast privatpersoner.
Ansökan - serveringstillstånd
Ansökan om ändring i serveringstillstånd
Finansieringsplan vid ändrat ägande
Anmälan om provsmakning för tillståndshavare
Anmälan ändring ägande eller verksamhet
Anmälan kryddning av snaps
Anmälan cateringservering
Finansieringsplan vid inköp
Anmälan serveringsansvariga
Taxa för alkohollagen 2020
Tillsynsplan - alkohollagen, lag om tobak och liknande produkter samt receptfria läkemedel 2021
Kontakt
Miljökontoret
Öppettider: Vardagar 10.00-12.00, 13.30-16.00
Telefon: 016-710 10 00
Faxnr: 016-14 26 84
E-post: miljokontoret@eskilstuna.se
Eskilstuna direkt
Telefontid: måndag-torsdag 08.00-16.30, fredag 08.00-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: info@eskilstuna.se
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
Telefontid: måndag-fredag 08.00-17.00, dag före röd dag 08.00-12.00
Se fler kontaktvägar