COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Här har vi samlat viktig information till dig som har ett serveringstillstånd. Vi vill påminna om saker som är lätta att missa och på så sätt göra det lätt att göra rätt.
Information om hur du söker serveringstillstånd hittar du här.
Alla som har serveringstillstånd får tillsynsbesök av en handläggare från samhällsbyggnadsförvaltningen på kommunen, som kontrollerar att den som har tillstånd följer alkohollagens regler. Den som säljer mycket alkohol och har sena serveringstider kommer att få besök oftare men kontrollen är densamma.
Ett tillsynsbesök är alltid oanmält och när vi kommer dit vill vi prata med den som är serveringsansvarig. Den som är ansvarig ska kunna svara på våra frågor och ha möjlighet att visa oss runt i verksamhetens alla utrymmen
Vi tittar på följande saker när vi besöker ert serveringsställe.
Personal ska säga till eller avvisa gäster som stör. Skräp, tomflaskor, tomglas och eventuellt glaskross får inte bli liggande i lokalerna. Det ska också vara god ordning i området kring serveringsstället, till exempel i en eventuell kö.
När serveringstiden är passerad och krogen stängt får det inte serveras eller drickas någon alkohol, inte heller av personalen. Självklart får personalen ta rast och sitta ned och äta, precis som på andra arbetsplatser, men, ingen alkohol!
Det ska alltid finnas en person på plats som ansvarar för alkoholserveringen. Om du som tillståndshavare själv inte är på plats ska det finnas en anmäld serveringsansvarig. Det är upp till tillståndshavaren att utse och anmäla serveringsansvariga till kommunen. Den som är serveringsansvarig ska vara medveten om sitt ansvar och ha tillräckliga kunskaper om reglerna i alkohollagen för att kunna utföra sitt uppdrag.
För att uppfylla villkoren för serveringstillståndet ska ni vara lämpliga både ekonomiskt och personligt. Andra myndigheters krav ska vara uppfyllda, till exempel att redovisa personal, erbjuda kvitto vid varje köp, redovisa försäljning och föra personalliggare.
Servering av alkohol får bara ske inom en avgränsad yta. Den ytan visas på den ritning som hör till serveringstillståndet. Gäster får inte lämna denna yta med alkoholdryck och får heller inte dricka medhavd alkoholdryck på serveringsstället. Det ska vara tydligt för både gäst och personal var gäster får dricka alkohol.
När alkohol serveras ska det finnas ett utbud av mat på serveringsstället. Fram till klockan 23.00 ska det vara ett brett utbud av olika maträtter. Efter klockan 23.00 räcker det med ett fåtal enklare rätter, till exempel kalla maträtter eller rätter som värms i mikrovågsugn.
Gästerna får inte vara för berusade och serveringen av alkohol ska ske på ett ansvarsfullt sätt. Det är ett brott att servera alkoholdrycker till den som är underårig eller märkbart påverkad av alkohol. Varje serveringsställe ska ha en fungerande ålderskontroll och se till att märkbart påverkade gäster inte serveras alkohol. Skulle en gäst vara märkbart påverkad av narkotika får inte heller den serveras alkohol.
Det är viktigt att ha en ansvarsfull servering av alkohol. Om en gäst trots detta blir märkbart påverkad får den inte vara kvar på serveringsstället. Det är tillståndshavarens och personalens ansvar att se till att avvisa gästen.
Den som är märkbart påverkad av alkohol (eller narkotika) får inte serveras alkohol. Den som serverar alkohol till en person som är märkbart påverkad kan dömas till böter eller fängelse. Personer som är märkbart påverkade får heller inte vara på serveringsstället utan ska avvisas.
Det kan vara svårt att avgöra när en person är märkbart påverkad. Nedanstående bild visar exempel på olika berusningsnivåer. Vid varje nivå anges vissa vanliga tecken på hur man kan känna igen personer med den berusningsnivån.
Kravet på brandsäkerhet är uppfyllt på ert serveringsställe när lokalen är uppförd enligt brandskyddsdokumentationen. Brandskyddsdokumentationen ska finnas tillgänglig och vara känd av all personal. Utrymningsvägarna får inte vara blockerade och de ska vara skyltade enligt räddningstjänstens krav. Släckutrustning ska finnas.
Kom ihåg att anmäla betydande ändringar i bolaget eller verksamheten till kommunen. Anmälan behöver göras i förväg, eller så fort som möjligt om ändringen inte kunnat förutses, till miljokontoret@eskilstuna.se.
Här nedan hittar du exempel på vad du behöver anmäla.
Om det sker större förändringar i ditt bolag eller din förening ska du anmäla det till tillståndsenheten. Det är ett krav enligt alkohollagen att du ska anmäla förändringar och det är viktigt för att vi ska kunna ha aktuella uppgifter om alla tillståndshavare i kommunen.
Kontakta tillståndsenheten om du är osäker på om du behöver anmäla. Här kommer några exempel på förändringar som du ska anmäla:
Se till att din lista över serveringsansvariga alltid är uppdaterad hos kommunen. Det är viktigt eftersom handläggare från kommunen och polisen kommer att fråga efter en anmäld serveringsansvarig vid tillsynsbesök. Kom ihåg att det inte är nödvändigt att anmäla samtliga anställda på restaurangen. Serveringsansvariga personer ska vara lämpliga för uppgiften och ha ansvaret för alkoholserveringen när tillståndshavaren inte är på plats. Den som är serveringsansvarig ska också vara medveten om sitt uppdrag.
Om du bygger om restauranglokalen kan det vara nödvändigt att kontakta samhällsbyggnadsförvaltningen. Om ombyggnationen gör att serveringsytan blir större krävs det ofta en ansökan om ändrat serveringstillstånd. Om serveringsytan ändras på annat sätt är det ändå viktigt att ni kontaktar en alkoholhandläggare då vissa förändringar kan ha betydelse för ert tillstånd och tillståndsenhetens tillsyn.
Om du vid ett särskilt tillfälligt evenemang önskar servering utöver det som anges på serveringstillståndet, till exempel för utökade serveringstider eller utökad serveringsyta, måste du ansöka om det.
Det gäller också när verksamhetens inriktning ändras, till exempel att en renodlad matrestaurang börjar med nöjesverksamhet som dans eller underhållning.
Tänk på att vara ute i god tid.
Om du arrenderar ut din restaurang kommer ditt serveringstillstånd att återkallas. Den som arrenderar restaurangen ska ansöka om ett nytt serveringstillstånd. Det innebär också att du kommer att behöva söka ett nytt serveringstillstånd om arrendet upphör. Att arrendera ut sin restaurang utan att meddela detta kan medföra att tillståndet återkallas och att det kan bli problem att ansöka om ett nytt.
Om du vill servera alkohol på din uteservering måste du ha tillstånd för det. Kontrollera på ditt tillståndsbevis och den tillhörande ritningen var du får servera alkohol. Hör av dig till en alkoholhandläggare på kommunen om du är osäker. Vill du använda en uteservering på kommunal mark måste du ansöka hos polisen om att få använda offentlig plats.
Om du vill krydda din egen spritdryck för att servera som snaps måste du anmäla det till kommunen. Kryddningen av egen snaps är ett undantag från förbudet mot att blanda alkoholdryck i förväg på ett serveringsställe. Snaps ska främst ses som ett tillbehör vid till exempel julbord eller liknande arrangemang.
All marknadsföring av alkohol ska vara måttfull. Det innebär att marknadsföringen inte får vara påträngande, uppsökande eller uppmana till att dricka alkohol. Erbjudanden som ”köp två, betala för en” eller mängdrabatt är inte tillåtna. Det är inte heller tillåtet att lyfta fram vissa varumärken på till exempel stora affischer.
Det är inte tillåtet att uppmana en gäst att köpa mer eller starkare alkoholdryck. Men det är självklart tillåtet att informera om det utbud som finns.
Att erbjuda mat och alkoholdryck i paketpris är tillåtet. Det ska dock alltid vara tydligt att det finns ett alkoholfritt alternativ som också rabatteras.
Det är inte tillåtet att erbjuda ett erbjudande där en gäst får rabatt om den köper flera alkoholdrycker.
Det är tillåtet att ha anslag med till exempel ”Veckans öl” eller liknande. Tänk på att marknadsföringen ska vara måttfull.
Det är tillåtet att ha en tillfällig rabattering på ett serveringsställe. Men det får inte vara någon mängdrabatt såsom ”två till priset av en”. Den som har tillfällig prissänkning på alkoholdrycker bör också sänka priset på alkoholfria drycker och mat.
Väljer serveringen att skylta med ett särskilt erbjudande med billigt pris på alkoholdryck bör det också skyltas med ett alkoholfritt alternativ. Kom ihåg att marknadsföringen alltid ska vara måttfull.
Om alkohollagens regler inte följs brukar det ofta räcka med att kommunen talar om vad som varit fel så att tillståndshavaren kan rätta till det. Vid allvarliga fel kan kommunen ge en påföljd. Samma sak gäller om tillståndshavaren inte rättar till det som varit fel.
Det finns tre påföljder:
Erinran är den lindrigaste påföljden.En tillståndshavare får oftast en erinran vid engångshändelser och mindre allvarliga regelbrott.
Varning kan meddelas vid allvarliga regelbrott. En varning kan också ges vid upprepade fel eller om tillståndshavaren fått en erinran tidigare utan att bristerna rättats till.
Återkallelse kan meddelas vid mycket allvarliga regelbrott. Det kan till exempel vara att tillståndshavaren har begått allvarliga brott eller känt till att det förekommit brottslig verksamhet på serveringsstället utan att ha rättat till det. En återkallelse kan också meddelas om tillståndshavaren fått en eller flera varningar tidigare utan att bristerna rättats till.
Varje år ska du rapportera dina inköp och din försäljning av alkohol. Du får därför en restaurangrapport skickad till dig kring årsskiftet. Rapporten ska fyllas i och skickas in senast 1 mars. Att inte skicka in rapporten eller att skicka in rapporten för sent kan medföra en extra avgift och en påföljd enligt alkohollagen.
Uppgifterna i rapporten kan användas dels för att beräkna din årliga tillsynsavgift, samt för att samla statistik för alkoholförsäljningen i hela Sverige.
Tänk på att du i ditt kassaregister bland annat ska kunna få fram uppgifter om försäljning av spritdrycker, andra jästa alkoholdrycker, starköl, och vin. Dessa fyra typer av alkoholdrycker ska kunna redovisas var för sig.
Här är några exempel som det ofta är frågor om:
RELATERAD INFORMATION
Kontakt
Miljö och bygg
Öppettider: Vardagar 10.00-12.00, 13.30-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: miljo@eskilstuna.se
Besöksadress: Alva Myrdalsgata 3D, Vakteln
Eskilstuna direkt
Telefontid: måndag-torsdag 08.00-16.30, fredag 08.00-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: info@eskilstuna.se
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar