Hållbarhet i upphandling
Vi vill samarbeta med leverantörer och entreprenörer som bidrar till en hållbar utveckling.
Det kan handla om att minska klimatpåverkan, hantera kemikalier på ett ansvarsfullt sätt och att erbjuda rättvisa handelsvillkor.
Arbetar ni med hållbarhet? Lyft fram det där det efterfrågas i upphandlingen.
I de flesta upphandlingar kräver vi att du som leverantör har ett eget miljöarbete. Du ska kunna beskriva hur din verksamhet påverkar miljön och visa att du har en plan för att minska de negativa effekterna.
Om verksamheten har liten påverkan på miljön så behöver beskrivningen inte vara omfattande.
Eskilstuna kommunkoncerns viktigaste miljömål är:
- Minskning av klimatutsläpp med 80 % fram till 2030.
- Minskad användning av hälso- och miljöfarliga kemikalier.
- Ökat återbruk och cirkulära modeller.
Vi vill vara säkra på att de varor och tjänster vi köper har producerats under goda arbetsvillkor, utan barnarbete eller exploatering av arbetskraft.
Om produktionen sker utanför Europa eller om det finns risk för oskäliga arbetsvillkor, ställer vi krav i upphandlingen för att motverka de riskerna. Det kan till exempel vara:
- hållbara leveranskedjor, enligt ILO:s kärnkonventioner och FN:s barnkonvention
- etisk märkning, till exempel Fairtrade (till exempel kaffe, te och bananer)
- arbetsrättsliga villkor enligt kollektivavtal (lön, semester, arbetstid).
Om din verksamhet finns i Eskilstuna med omnejd kan du bli kontaktad av Jobbcentrum. De vill ta reda på om din verksamhet kan ta emot en praktikant. Det är ett sätt att hjälpa fler Eskilstunabor att komma ut i arbetslivet. Den här typen av krav kallas sysselsättningskrav eller dialogkrav.
Upphandlingsenheten
Har du frågor som rör upphandling? Välkommen att höra av dig till oss.
Telefon:
016-710 10 00 (Eskilstuna direkt)