Eskilstuna kommun

Så lämnar du anbud

Att lämna anbud i en offentlig upphandling kan ge nya affärsmöjligheter, oavsett om du driver ett mindre eller större företag. Det behöver inte vara krångligt att komma igång.

Här guidar vi dig genom processen steg för steg, och delar med oss av våra bästa tips.

Du lämnar ditt anbud digitalt i vårt upphandlingssystem Mercell TendSign. Det är kostnadsfritt att använda.

  1. Registrera konto.
    Skapa ett konto hos Mercell TendSign
    Behöver du hjälp? Kontakta Mercell på support.opic@mercell.com eller 0771-440 200.
  2. Hämta upphandlingsdokumenten.
    När du hittat en upphandling du är intresserad av laddar du ner alla dokument. Där finns all information du behöver.
  3. Läs dokumenten noggrant.
    Gå noggrant igenom upphandlingsdokumenten. Det är viktigt att du förstår alla krav och förutsättningar.

    Du kan ställa frågor i systemet om något är oklart. Missa inte att även läsa svar på andras frågor. Viktig information kan tillkomma under anbudstiden. Vi svarar senast 6 dagar före sista anbudsdag (med undantag för direktupphandlingar).
  4. Fyll i allt korrekt.
    Svara på alla frågor och bifoga de dokument som efterfrågas.
  5. Kontrollera att anbudet är komplett.
    Kontrollera att ditt anbud är korrekt och innehåller all efterfrågad information. Ett ofullständigt eller otydligt anbud riskerar att uteslutas, även om det bara saknas en liten del.

    Undvik att bifoga material som inte efterfrågas. Så kallade orena anbud – där du lämnar information som ändrar förutsättningarna – kan också leda till att anbudet inte godkänns.
  6. Tänk på sekretessen.
    Anbud är sekretessbelagda under upphandlingens gång. Efter att tilldelningsbeslut är fattat blir de som regel en offentlig handling.

    Om du vill sekretessbelägga uppgifter måste du tydligt ange vilka uppgifter det gäller och motivera varför. Vi kan dock inte garantera sekretess. Det prövas i varje enskilt fall när någon begär ut information om en upphandling.
  7. Lämna in anbudet i tid.
    Det är ditt ansvar att se till anbudet kommer in i tid. Ett för sent anbud får inte prövas – oavsett orsak.

Behöver du hjälp med att komma i gång? Här är våra bästa tips:

Börja i tid. Vissa handlingar kan ta tid att få fram.

Förbered ditt material. Fundera på vad som utmärker ditt företag och hur du bäst kan dra nytta av styrkorna i upphandlingen.

Ställ frågor. Det är viktigt att du förstår alla krav så att ditt anbud blir korrekt.

Håll dig uppdaterad. Viktig information kan tillkomma under anbudstiden. Därför är det bra att avvakta med att skicka in anbudet tills de sista dagarna, men ha så mycket som möjligt klart i god tid.

Undvik reservationer. Svara bara på det som efterfrågas.

Lär dig av varje upphandling. Be om återkoppling om du inte vinner. Det kan ge värdefull kunskap inför nästa anbud.

Du behöver inte kunna göra allt själv. I många upphandlingar är det möjligt att samarbeta med andra företag, vilket kan vara särskilt värdefullt för mindre företag som av olika skäl inte kan lämna ett eget anbud.

Men tänk på att samarbeten måste följa konkurrenslagstiftningen. Det är inte tillåtet att dela upp marknaden eller begränsa konkurrensen. På Konkurrensverkets webbplats finns information och vägledning.
Konkurrensverket

Tre vanliga samarbetsformer

  1. Anlita underleverantörer
    Du kan anlita andra företag för delar av uppdraget – om det tillåts enligt upphandlingsdokumenten.
  2. Åberopa ett annat företags kapacitet
    Om du inte själv uppfyller alla krav – exempelvis när det gäller ekonomi eller teknisk kompetens – kan du ta hjälp av ett annat företag. Då krävs ett skriftligt åtagande från det företaget.
  3. Lämna ett gemensamt anbud
    Flera företag kan lämna anbud tillsammans utan att bilda ett gemensamt bolag. Ni måste då tydligt ange vilka ni samarbetar med och hur ni tillsammans uppfyller kraven.

Viktigt att tänka på

  • Alla samarbetspartners ska anges i anbudet.
  • Det ska tydligt framgå hur de olika parterna uppfyller de olika kraven i upphandlingen.
  • Samarbetet får inte begränsa konkurrensen.


Du kan även hitta information på Upphandlingsmyndighetens webbplats om vad som är viktigt att tänka på om du vill bli leverantör till offentlig sektor.

Tips från Upphandlingsmyndigheten

Upphandlingsenheten

Har du frågor som rör upphandling? Välkommen att höra av dig till oss.

Telefon:

Uppdaterad: 19 maj 2025